Vandring på Fulufjället

I torsdags startade vi färden upp mot Fulufjället, vi det var jag, Salle och min pappa. Vi skulle träffa Felicia och Oskar uppe vid Njupeskärs huvudentre på fredagen för att tillsammans vandra på fjället.
Eftersom Salle var med så valde vi att göra några stopp på vägen upp mot fjället för att äta, sträcka på benen och kissa.
Vårt första stopp var Sätra Brunn där vi drack hälsovatten.

Nästa stopp blev Sala Silvergruva, glömde helt bort att ta några bilder därifrån.
Vi hade tänkt att övernatta i Rättvik, men där var det något biljippo så stan var proppfull med bilar och människor så vi åkte vidare mot Mora.

I Mora valde vi att övernatta på Mora Parks camping,  Salle var mycket misstänksam mot att kliva in i tältet första kvällen, "Matte du kan väll inte på fullaste allvar mena att jag ska kliva in där och sova? Finns ju ingen säng", tror jag att Salle tänkte, men med lite övertalning så gick det bra och han sov gott hela natten, dock långt ifrån elaka matte....
På fredagen startade vi tidigt för att komma fram till Njupeskär i tid, när vi kom till Särna så kom Flisan och Oskar i kapp oss och vi åkte i samlad trupp mot fjället.
Första etappen var vattenfallet, dit var det en lätt vandring på fin och bred gångväg, dock väldigt mycket folk.
Efter besöktet vid fallet bestämde vi oss för att ta trappan upp på fjället för att gå slingan runt.
När vi kom upp satte vi oss vid en raststuga för att pusta ut.
Det var väldigt fint uppe på fjället, på vägen ner träffade vi på en lite huggorm som låg och solade i värmen.
Väl nere på Naturrum valde vi att åka vidare till Göljån för att vandra där.
Från parkeringen gich vi ca 4 km till ett vindskydd där vi valde att slå läger för natten, upp med tälten och vi han inte mer än lägga in sovsäckarna så låg Salle och sov, han var trött.
Lördagens vandring var mot Göljåstugan, en ganska krävande vandring på ca 3,5 km.
Vi tog oss över rasade broar över forsarna, vi tog oss igenom branta stenraviner, Salle var stencool och bara travade på, enda gången han inte tyckte att det var roligt var när det kom en regnskur när vi skulle ta uss upp genom en ravin, han var så sur och talade högljutt om det, han försökte gömma sig under Felicia och när det inte gick hittade han en liten björk han lade sig under och vägrade gå.
Det var skönt att komma fram till raststugan där vi kunde tända i kaminen och torka oss lite.
Vi valde inte samma väg tillbaka ner från stugan för att slippa ravinerna som vi tagit oss igenom, utan vi fortsatte vår färd runt, för att slå nattläger vid samma vindskydd där vi spenderat natten innan.
Flisan och Oskar plockade hjortron som färdkost på fjället.
Det var en fantastisk vandring och en fantastisk helg, men som man säger "Borta bra men hemma bäst"
När vi kom hem på söndagskvällen så var det ett kärt återseende mellan Gabbe och Salle.
Ordningen var återställd och flocken samlad.

annsanloden

"Finns det en lösning på problemet är det onödigt att oroa sig, finns det ingen lösning på problemet är det meningslöst att oroa sig" tänk om alla levde efter det ordspråket, tror många skulle må mycket bättre då. "Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder." 2 Vuxna döttrar, sambo och en liten dvärgpinscher kille som heter Paradise Blytes Gabriel, men kallas till vardags för Gabbe, ett riktigt litet yrväder som ingår i familjen.